dimecres, 25 d’octubre de 2017

Curs de formació: Ensenyar a argumentar i a debatre

Des de la Fundació Càtedra Enric Soler i Godes, responent a les peticions
d’alguns professors que participen en la Lliga de Debat de Secundària, hem
organitzat un curs de formació intensiu sobre argumentació, dissenyat en
quatre sessions.


El curs s’adreça, molt especialment, al professorat que participa en aquesta
Lliga de Debat, però també a tot aquell professorat de secundària que vol
treballar l’argumentació a l’aula, especialment dels departaments de Valencià i
de Filosofia.


Us adjuntem l’horari del curs, lloc de realització, procediment d’inscripció,
continguts del curs i un petit currículum de la professora Montserrat Vilà.






Ensenyar a argumentar i a debatre a l’aula
Montserrat Vilà i Santasusana


Universitat Autònoma de Barcelona


Objectius


· Analitzar les pràctiques dels docents a l’aula
· Sistematitzar els continguts d’aprenentatge vinculats amb l’argumentació
i el debat a l’aula.
· Ensenyar a argumentar: Pràctiques reflexives i anàlisi de les estratègies
didàctiques que ajuden a planificar el discurs argumentatiu i a
sistematitzar-ne els elements per ensenyar expressar-se amb solidesa,
ordre, claredat i concisió i amb una actitud convincent.
· Organitzar l’aula: La gestió de la interacció oral, la implicació de
l’alumnat i la cooperació.


Continguts


1. Els gèneres discursius orals vinculats a l’argumentació: el debat, la
defensa monologada d’un punt de vista, la taula rodona, el cara a cara....
2. Anàlisi de les situacions argumentatives pròpies de la vida social,
acadèmica i professional.
3. Anàlisi de les dificultats en la pràctica argumentativa.
4. El context argumentatiu: elements d’influència.
5. L’esquelet o estructura argumentativa:

     5.1. Selecció i disposició dels arguments, segons la retòrica.
     5.2. Justificació dels arguments com a element clau de l'argumentació.
     5.3. La introducció de les objeccions o contra argumentació.

6. Les estratègies argumentatives en l’oralitat.
7. Els tipus d'arguments i les fal·làcies argumentatives, segons la retòrica
8. Modalització dels enunciats: estratègies de cortesia lingüística per atenuar la
imposició i minimitzar la tensió emocional.
9. Bibliografia.


Metodologia

 
El curs és eminentment pràctic i interactiu. Es treballaran els diferents continguts del
curs a partir d'unes explicacions teòriques intercalades amb l'anàlisi de models i amb
pràctiques discursives que il·lustrin les possibilitats didàctiques del treball sobre
l'argumentació i el debat a l'aula.

CURRÍCULUM DE MONTSERRAT VILÀ

Montserrat Vilà i Santasusana és llicenciada en filosofia i lletres, especialitat
psicologia, i en filologia catalana i doctora del Departament de Didàctica de
la Llengua de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Cap comentari: